Hutang Pandai Bayar xPandai...so camne

Aku igt aku hanya berhutang dgn this blog je...yelah lame bebenor aku biarkan bersawang....al-maklumlah aku berblogging ni hanya suka suki je...xde kena mengena dgn yg hidup mahupun mati(sila lah faham k) kalau ade ms aku update tu pun kalau ada cite...kalau xde kasi rendam je...huahuahua....


Tadi cite pasal hutang aku utk update blog...skrg aku cite hutang yg betul2 hutanglah...iaitu hutang aku sendiri yang xsurut2...xtau dah nak wat mcmne....nak pinjam ah long bahaya..nak pinjam dgn adik bradik dorg pun cukup2 makan....nak pinjam dgn org lain ish...xpayah la.so pakai pitih sendiri jelah...pandai pinjam pandaila bayor...ye dak...


Baru umur 2....dah byak hutang...beribu2 plak tu...duit hantaran pun xmampu nak cover tau utk settle hutang ni....beban beban...memang beban.tapi kalau xstudy xdelah aku secerdik mcm skrg...cerdik auta....kalau study terlebih cerdik plak...(cerdik apa aku pun xtau).


Story nya mcmnilah kan....time aku study dulu aku wat loan...bukan loan bank or ah long...tapi loan MARA utk cover all expenses study aku dululah...dah ma n abah aku bukan org senang...kalau org senang mcm korg xpayah ssh2 nak g minjam...pakai je duit dorg....kalau xhabis kat ank nak habis kat sape lagi dak....

So aku just apply 18k je utk study aku tu...aku apply 2x sbb yg 1st kena reject...sbb abah aku keje sendiri...last2 yg 2nd alhamdulillah approve....rezeki...Dalam 3 tahun habis aku study...rest xsampai 3weeks aku dpt keje...krani biase je ...padanlah dari aku ddk tido je...ye dak.Gaji just RM800.00.Tapi time ni aku xde bayar pun loan aku ni...keje xsampai 2 bulan aku dpt offer dari PMB plak...so better dari kerani ni...keje dkt 2 tahun.Time ni xpenah igt pun aku kena byr hutang....buat dek je...so dah melaggar aggrement....sbb lebih setahun dah....xluak2 jugak tanpa menunjukkan sbb yg kukuh...

So kalau ikt aggrement start period date setahun tu dah kena start byrlah...after graduate....aku dah dkt 3 tahun kot....masih lupe gak pasal MARA ni....so akhir tahun lepas aku wat pengurangan...sbb X aku buat dia just kena byr 4k lebih je....xsilap akulah...after 2 months lepas aku hantar borang pngurangan tu....pihak MARA call aku tanya bila aku nak byr..aku tergagap2 la sbb aku sj wat2 lupe xnak byr....sbnrnya xcukup wit le...bukan lupe...sabo ek MARA wei....aku byar nye...

Dalam tergagap2 tu mcm burung belatuk...aku tertanya kakak MARA ni yg hutang aku tu brape...dia jwb yg tertunggak tu yg saja2 aku xnak byr. tu..nak tau brape dia dok jwb...'DIK BYRAN TERTUNGGAK DARI RM300 SKRG DAH JADI RM800.aku terkejut giler beb....mane nak cari RM800 nak bayar sedebuk...time aku taip entry ni ntah brape current amount hutang aku skrg nih...'KENA BYR YG TERTUNGGAK NI PASTU BARU LEH BYR YG BALANCE TU MCM BIASE'.


Adoi time ni barulah rase nyesal napelah aku xbyr dari aku start keje dulu...kalau x dah separuh kot settle...padan muke ko...hahahah


Dalam tgh2 serabut tu kakak tu mencelah lagi...'DIK TAU X PENGURANGAN YG ADIK MINTAK TU DAH APPROVE.ADIK CMA PERLU BYR RM.....MAK AI BYKNYA KURANG....SYUKUR...TAPI ADIK KENA BYR YG TERTUNGGAK DULU LE K'.


so skrg aku kenalah byr apa yg ptt dulu...harap2 tuhan bantulah aku utk settle seme aku ni...sbb aku rase still byk lagi aku kena byr wlaupn dah kurang dari nilai asal....(tamak ke aku ni).

message to MARA:
AKU BUKAN XPANDAI NAK BAYAR CUME BELUM TIBA MASANYA AKU BAYAR....ceh...duit xdok la tuh...

1 comment:

Aleen Afifi said...

wa nk apply kat lu tuk kasik pengurangan kat loan wa yang lu kasik pinjam tuh lu bole approve kan x???


bia tgl balance 2-3 henggit jer..ok x tuh??
huhuu...
wa pon wit cukup makan je pon......

kasihanilah wa nih haaaaa..